• Hämtad från Wikimedia Commons

    Samverkansutmaningar när ny kollektivtrafiklösning ska införas

    De tysta, snabba och moderna superbussarna bäddar för både möjligheter och utmaningar.. Fredrik Pettersson, forskare vid K2 och LTH, har studerat utmaningar för samverkan i konceptutvecklingen av regional superbuss.  ”Tänk tåg, kör buss” är regional superbuss-konceptet i ett nötskal. Bussen ska ha företräde i trafiken och alltså endast behöva stanna för på- och avstigning, ha bekväma…
  • Så kan bildelning bidra till smartare kollektivtrafik

    Kollektivtrafiken brottas med höga kostnader. Kan delade mobilitetstjänster, som exempelvis bilpooler och stadscyklar, bidra till smartare resursanvändning? Alexander Paulsson, forskare på K2, fick i uppdrag av Trafikanalys att studera effekterna av delad mobilitet. I rapporten Nya former av delad mobilitet och kollektivtrafik: Kunskapsöversikt av effekterna och effektiviseringsmöjligheterna av nya former av delad mobilitet för kollektivtrafiken har forskaren…
  • Mycket snack om cykel – men bilen fortsatt stark

    Översiktsplaner, policys, riktlinjer och cykelprogram betonar hållbara transportslag. Ändå har bilen fortfarande en särställning. Politiskt ledarskap för att främja cyklandet och utmana bilismen som norm verkar saknas. En forskargrupp vid K2 drar slutsatsen efter att ha analyserat planeringsdokument som rör cykelinfrastruktur i Malmö, Mölndal, Norrköping, och Örebro. När olika grupper gör anspråk på samma yta…
  • Visionsbild Spårvägsgatan, södra Brunnshög. Illustration: Klara Lundberg

    Kan nya bostäder få fler att resa hållbart?

    Hur kan bostadshusets design göra det möjligt för fler att välja cykel, kollektivtrafik och smart mobilitet, istället för bilen? En forskargrupp vid K2 har beviljats 5,67 miljoner kronor i stöd av Energimyndigheten för att studera den saken. Att arbeta med så kallade piloter är ett sätt att skapa innovativa och energieffektiva lösningar genom försöksverksamheter eller…
  • Så kan resandet se ut 2030 – bussens framtid under lupp

    Mobilitet som tjänst, självkörande fordon, efterfrågestyrd kollektivtrafik, delad mobilitet och elektrifiering. Det är exempel på ny teknik och nya tjänster som utmanar hur vi idag bedriver busstrafik. I rapporten Vilken framtid har bussen? presenteras fyra olika bilder av bussens framtida roll med sikte mot 2030. De fyra framtidsbilderna är: Mer av samma Ökat bilberoende Mer…
  • Foto: Kjetil Ree. Wikimedia Commons.

    Varför blir bussen dyrare?

    Antalet resor med kollektivtrafik ska fördubblas till 2020, enligt regeringens mål. Men ett ökande antal resor innebär kraftigt ökade kostnader, framför allt i rusningstrafik. Helene Lidestam har fått Vinnova-miljoner för att få bukt med kostnadsökningarna. Helene Lidestam, biträdande professor i produktionsekonomi vid Linköpings universitet och forskare vid K2, har fått 5,6 miljoner kronor från Vinnova för…
  • Foto: Lars Falkdalen Lindahl

    Gröna upphandlingar ger både möjligheter och utmaningar

    Hur kan svenska regioner använda gröna offentliga upphandlingar för att introducera förnybara drivmedel inom kollektivtrafiken? I en nyligen publicerad vetenskaplig artikel beskriver Malin Aldenius och Jamil Khan, knutna till K2 och LTH:s institution Miljö- och energisystem, hur Jämtland och Skånes regioner gått tillväga när de upphandlat busstrafik. – Vi har gjort en djupgående och jämförande…
  • Kan rätt budskap ändra våra resebeteenden?

    Alfred Andersson, doktorand på K2, forskar om beteendepåverkan för hållbart resande. Men han är lite motvillig till att använda ordet ”beteendepåverkan” eftersom det verkar provocera en del. Kanske är ”uppmuntran” ett bättre ord? – Samtidigt finns jättemycket forskning som visar att vi ofta tar orationella beslut, vilket kan vara negativt både för oss själva och…
  • Normer och trygghet viktiga faktorer när unga väljer färdmedel

    Vad händer när man involverar resenärerna på djupet i kollektivtrafiken? Lena Levin och Ann-Charlotte Gilboa Runnvik presenterade ny K2-forskning på seminariet Resenären i fokus – en nyckel för att få fler att åka med kollektivtrafiken som arrangerades i Stockholm i september. Fokus var resenärers preferenser, erfarenheter, behov och upplevelser i samband med vardagliga resor.
  • Bilden illustrerar den kommande spårvägen mellan Lund C och ESS, vy från Allhelgonakyrkan mot S:t Laurentiigatan. Foto: Visionsbild Lunds kommun.

    Satsningar på kollektivtrafik ger resultat!

    Kortare restid ger ökat resande

    Hur kan effekterna av kollektivtrafikåtgärder bedömas? En forskargrupp vid K2 har sammanställt effekter i lokal och regional kollektivtrafik i rapporten Effekter av kollektivtrafiksatsningar. Inom kollektivtrafikområdet finns behov av utvecklade metoder och ökad kunskap för att bättre förstå effekter av såväl fysiska åtgärder som av andra typer av styrmedel. Rapporten Effekter av kollektivtrafiksatsningar har hämtat underlag…