• Så kan resandet se ut 2030 – bussens framtid under lupp

    Mobilitet som tjänst, självkörande fordon, efterfrågestyrd kollektivtrafik, delad mobilitet och elektrifiering. Det är exempel på ny teknik och nya tjänster som utmanar hur vi idag bedriver busstrafik. I rapporten Vilken framtid har bussen? presenteras fyra olika bilder av bussens framtida roll med sikte mot 2030. De fyra framtidsbilderna är: Mer av samma Ökat bilberoende Mer…
  • Foto: Kjetil Ree. Wikimedia Commons.

    Varför blir bussen dyrare?

    Antalet resor med kollektivtrafik ska fördubblas till 2020, enligt regeringens mål. Men ett ökande antal resor innebär kraftigt ökade kostnader, framför allt i rusningstrafik. Helene Lidestam har fått Vinnova-miljoner för att få bukt med kostnadsökningarna. Helene Lidestam, biträdande professor i produktionsekonomi vid Linköpings universitet och forskare vid K2, har fått 5,6 miljoner kronor från Vinnova för…
  • Foto: Lars Falkdalen Lindahl

    Gröna upphandlingar ger både möjligheter och utmaningar

    Hur kan svenska regioner använda gröna offentliga upphandlingar för att introducera förnybara drivmedel inom kollektivtrafiken? I en nyligen publicerad vetenskaplig artikel beskriver Malin Aldenius och Jamil Khan, knutna till K2 och LTH:s institution Miljö- och energisystem, hur Jämtland och Skånes regioner gått tillväga när de upphandlat busstrafik. – Vi har gjort en djupgående och jämförande…
  • Kan rätt budskap ändra våra resebeteenden?

    Alfred Andersson, doktorand på K2, forskar om beteendepåverkan för hållbart resande. Men han är lite motvillig till att använda ordet ”beteendepåverkan” eftersom det verkar provocera en del. Kanske är ”uppmuntran” ett bättre ord? – Samtidigt finns jättemycket forskning som visar att vi ofta tar orationella beslut, vilket kan vara negativt både för oss själva och…
  • Normer och trygghet viktiga faktorer när unga väljer färdmedel

    Vad händer när man involverar resenärerna på djupet i kollektivtrafiken? Lena Levin och Ann-Charlotte Gilboa Runnvik presenterade ny K2-forskning på seminariet Resenären i fokus – en nyckel för att få fler att åka med kollektivtrafiken som arrangerades i Stockholm i september. Fokus var resenärers preferenser, erfarenheter, behov och upplevelser i samband med vardagliga resor.
  • Bilden illustrerar den kommande spårvägen mellan Lund C och ESS, vy från Allhelgonakyrkan mot S:t Laurentiigatan. Foto: Visionsbild Lunds kommun.

    Satsningar på kollektivtrafik ger resultat!

    Kortare restid ger ökat resande

    Hur kan effekterna av kollektivtrafikåtgärder bedömas? En forskargrupp vid K2 har sammanställt effekter i lokal och regional kollektivtrafik i rapporten Effekter av kollektivtrafiksatsningar. Inom kollektivtrafikområdet finns behov av utvecklade metoder och ökad kunskap för att bättre förstå effekter av såväl fysiska åtgärder som av andra typer av styrmedel. Rapporten Effekter av kollektivtrafiksatsningar har hämtat underlag…
  • Självkörande bilar, är det hållbart?

    Smart mobilitet, som självkörande fordon, är en snackis. Men smart är inte per automatik hållbart. En forskargrupp vid K2 har fått pengar från Energimyndigheten för att studera styrmedel som kan användas för att göra smart mobilitet till delad mobilitet. Kan vi dela på våra självkörande fordon i framtiden? Transportsektorn står inför stora förändringar. Under de…
  • Samverkan – på gott och ont

    10 tips till dig som ska samverka!

    Vad handlar samverkan om? Vad betyder det för olika organisationer? Hur får man samverkan att funka i praktiken? Forskare på K2 och VTI har under tre års tid utforskat möjligheter och utmaningar i att arbeta utanför stuprören.
  • Inte bara vädret som ställer till problem 

    Carl-William, doktorand på K2, forskar om störningar i tågtrafiken. I sin forskning har han tittat på olika faktorer som kan vara bidragande orsaker till förseningar och menar att små tekniska förändringar i tidtabellen kan göra stor skillnad för tågens punktlighet.
  • Sociala nyttor med kollektivtrafik svåra att fånga

    Kollektivtrafik är mer än att bara transportera människor mellan olika platser. Idag ses kollektivtrafiken som ett medel för att nå flera andra mål, exempelvis gällande sociala nyttor. Den 28 april hölls ett seminarium på K2 som belyste möjligheterna att mäta dessa. Den bredare rollen har samtidigt inneburit att det kan vara svårt att bryta ner…