En webbplats för idéutbyte, kunskap och goda exempel som drivs av Rådet för hållbara städer

Plattform för Hållbar stad
Hållbar Stad
Öppna
Stäng
  • Tema: Agenda 2030
  • Stöd i arbetet
  • Bloggar
  • Omvärld
  • Kalendarium
  • Om oss
  • Sök
Till bloggen

En sammanhållen region Mälardalsrådet

Flexibla arbetsgivare minskar CO2

2015-08-21
  • Taggar:
  • BIL
  • KOLDIOXID
  • UTSLäPP
  • Av: Mälardalsrådet
    • Dela på Twitter
    • Dela på Facebook
    • Skriv ut
    • Ladda ned PDF

    Hur ska vi lyckas minska biltrafiken i rusningstid? Under Almedalsveckan bjöd Mälardalsrådet in Jos Hostelle som tog med sig goda exempel från Nederländerna. Där har framgångsfaktorn legat i att förankra initiativ från högre nivå i lokala verksamheter. Kan detta även appliceras på de svenska regionerna?

    Idag blåser det svala vindar. Hösten har verkligen kommit. Då känns det skönt att tänka på Almedalen och det otroligt fina sommarväder som det bjöds på.

    Mälardalsrådets trädgård gästades bland andra av Jos Hollestelle, konsult från Nederländerna (&Morgen) som arbetat med Mobility Management-projekt i, bland annat, Amsterdam och Utrecht – de regioner som Mälardalsrådet fokuserar extra på under 2015-16. Projekten var en del av ett nationellt program i Nederländerna, Beter Benutten, som syftar till att minska biltrafiken i rusningstid.

    Med små resurser lyckades man i Amsterdam och Utrecht åstadkomma stora förändringar. Eller vad sägs om att den sammanlagda sträckan körd med bil minskade med 26 000 mil? Eller att koldioxidutsläppen minskade med 3 300 ton? Och antalet bilar i rusningstrafik minskade med 4 000 st?

    Rusningstrafik ja. Det är just det som är problemet. Det är i rusningstrafiken som de allra flesta köer och förseningar inträffar. Övriga 20-22 timmar per dygn så är det lätt att ta sig fram. I Nederländerna var projektets fokus på att minska trafiken och därmed utsläppen kring rusningen.

    Samarbete med arbetsgivare

    Framgångsreceptet för det holländska exemplet bygger på att myndigheter, med ansvar för hållbarhetsmål, samarbetar med lokala arbetsgivare. Arbetsgivarna påverkar sedan i sin tur sina anställda att göra val som leder till minskade utsläpp. Men för att få med företagen på tåget så upptäckte man snart att det var svårt om man bara talade om hållbarhet, hållbarhetsmål och tillgänglighet. Om man istället pratade om att förbättra det lokala företagsklimatet, om mindre trängsel kring parkeringar och om nöjdare anställda så gick det mycket lättare!

    Under projektets gång upptäckte man också att det faktiska resultatet, antalet ton minskade utsläpp, spelade mindre roll för företagen. Det som var av vikt och som uppskattades var de nätverk och allianser som projektet förde med sig. Äntligen träffades företagsledare och lät sig inspireras av varandras hållbarhetsarbete och någonting hände!

    Många goda exempel på liknande små projekt som genomförts i Stockholm-Mälardalen lyftes av panelen, bland annat prova-på-kort i kollektivtrafiken i Uppsala län och över en 10-procentig minskning av biltrafiken till Kista Science City.

    Men efter att ha lyssnat på Jos var panelen överens – att arbeta så strukturerat med mobility management, initiativ från hög offentlig nivå och förankring och genomförande på lokal nivå är imponerande. Detta behövs i Stockholm-Mälarregionen!

    Läs mer

    Läs intervjun med Jos i Byggindustrin här och ta del av hela seminariet här och hör mer av Jos, mobilitetsexpert Jesper Johansson från Tyréns och våra politiker, Marlene Burwick (S), Uppsala kommun och Torbjörn Rosdahl (M), Stockholms läns landsting.

    Mälardalsrådet är samverkansorganisationen för kommuner, landsting och regioner i Stockholm-Mälardalen. Vi stärker regionens internationella konkurrens- och attraktionskraft genom att driva processer inom infrastruktur och transporter, kunskaps- och kompetensförsörjning och internationell benchmarking. Mälardalsrådet är en dynamisk mötesplats för politik, näringsliv och akademi i Stockholm-Mälarregionen
    Här berättar vi om vårt samarbete mellan sju län i Östra Mellansverige och blandar reflektioner från vår vardag med fakta och intervjuer.

    Liknande artiklar

    • Från bil till elcykel i Tyresö kommun

      Vad motiverar människor till att ta bilen till jobbet varje dag? Är inte folk trötta på att fastna i bilköer till och från jobbet? Tyresö kommun ställde sig frågan vad det är för motiv och drivkrafter som påverkar människors val av färdmedel och om detta skiljer sig åt beroende på var man bor. I ett…

      Av: Energimyndigheten
    • Mycket snack om cykel – men bilen fortsatt stark

      Översiktsplaner, policys, riktlinjer och cykelprogram betonar hållbara transportslag. Ändå har bilen fortfarande en särställning. Politiskt ledarskap för att främja cyklandet och utmana bilismen som norm verkar saknas. En forskargrupp vid K2 drar slutsatsen efter att ha analyserat planeringsdokument som rör cykelinfrastruktur i Malmö, Mölndal, Norrköping, och Örebro. När olika grupper gör anspråk på samma yta…

      Av: K2
    • Fossilfria och bilfria städer - utopi eller framtid?

      Ren luft är det som människor rankar högst för hälsa och välbefinnande i sin stad, enligt en färsk global undersökning gjord på uppdrag av WWF. I Sverige är problemen mindre än i många andra länder. Globalt har ren luft blivit en knapp resurs. Enligt Världshälsoorganisationen (WHO) orsakas 1 av 9 dödsfall av luftföroreningar, och 92%…

      Av: WWF – One Planet City Challenge
    • Virtuella stängsel sänker hastigheten

      Nästa år kan geo-stängsling komma att testas i stadsmiljöer. Det innebär att man genom ett ”virtuellt staket” kan se till att bilar sänker hastigheten i vissa områden. Geo-stängsel, eller geografiska stängsel som de egentligen heter, är ett verktyg för att minska hastigheten på gatorna utan att sätta upp farthinder eller andra fysiska barriärer. Genom en…

      Av: Trafikverket
    • Boverket kritiskt till lättade bullerregler

      Boverket har ställt sig kritiskt till regeringens förslag om att lätta på bullerreglerna vid byggandet av bostäder. – Det besked vi har fått från Boverkets utredning alldeles nyss, visar ju att det är helt meningslöst att ytterligare göra en förändring, säger Peter Eriksson till Sveriges Radio. Bullerfrågan har under senare tid blivit mycket omdebatterad i…

      Av: Hållbar Stad
    • Luften vi andas

      Dagens lagstiftning gör att föroreningar ofta sprids ut istället för att minska. Det gör visserligen att avgaser inte koncentreras på en plats, men leder även till att själva källan till utsläppen aldrig åtgärdas. Är det inte dags att sluta anpassa stadsbyggnaden till smutsiga fordon? När miljökvalitetsnormerna för luft började tillämpas i samband med att miljöbalken…

      Av: Movium
    På kartan kan du se de platser som våra artiklar och event pratar om
    • Filter:
    Hållbar Stad
    • Tema: Agenda 2030
    • Stöd i arbetet
    • Bloggar
    • Omvärld
    • Kalendarium
    • Om oss

    En webbplats för idéutbyte, kunskap och goda exempel som drivs av Rådet för hållbara städer

    Kontakta oss: karin.svensson@arkdes.se

    © Hållbar Stad 2019