I en ny rapport från KTH och Trafikutredningsbyrån redovisas personporträtt från 60 intervjuer med boende i hus i Stockholm där flexibla parkeringstal tillämpats. Trafikverket har finansierat forskningen.
-Syftet med uppdraget har varit att öka kunskapen om effekterna av flexibla p-tal och mobilitetstjänster på de boendes resvanor, med avsikten att underlätta tillämpningen av flexibla parkeringstal för kommuner och byggherrar, säger Elin Sandberg, Trafikverket.
Argument från boende
Intervjuerna är unika eftersom de ger en djup inblick i varför boende använder eller inte använder husens bilpool- och cykelpoolstjänster. Rapporten sammanfattar boendes argument för att göra sig av med eller åter äga privat bil. Studien bygger på långtidsutvärderingar av två bostadsprojekt med flexibla parkeringstal i Stockholm: Brf Blicken i Haninge och Brf On Track i Älvsjö.
Det finns en potential
-Data från husen visar att bilpooler har potential att ersätta privat bilägande, vilket minskar efterfrågan på parkeringsplatser och främjar hållbart resande. Dock krävs noggrann planering och långsiktigt stöd för att lyckas, berättar Pelle Envall, Trafikutredningsbyrån. I flera fall började de boende använda tjänsterna ett par år efter inflytt, efter att de tycks ha vant sig vid tanken att delad mobilitet kan fungera. Studien visar såväl framgångsrika exempel som hus där bilpoolen försvunnit efter det att byggaktörens subvention av tjänsten avslutats. -Cykelpoolerna stötte på fler utmaningar än bilpoolerna, bland annat med stulna cyklar, vilket pekar på behovet av förbättrad säkerhet och underhåll, säger Pelle.
Vägval för att etablera framgångsrika bil- och cykelpooler
Här är sex vägval för att etablera framgångsrika bil- och cykelpooler i stadsplanering. Vägval där lösningen behöver anpassas efter platsers unika förutsättningar:
1. Öppen eller sluten bilpool
Ett val är om bil- och cykelpoolen ska vara exklusiv för de boende eller öppen även för andra i närområdet. Öppna pooler kan öka total användning. En sluten bilpool för boende kan ge större trygghet, bättre tillgänglighet till bilar och är även kopplat till att bostadsrättsföreningar har större förmåga att förlänga tjänsten.
2. Lokalisering av fordon och cyklar
Placeringen av bil- och cykelpooler påverkar hur bekvämt det är för boende att använda dem. Att kombinera närhet, synlighet och stöldskydd för cykelpooler kan vara en betydande utmaning. Finns bilpool och lådcykel närmare än parkering för privatägda bilar kan det vara ett argument för boende att ersätta bilägande.
3. Underhåll och säkerhetsåtgärder för cykelpooler
Cykelpooler är särskilt känsliga för stöld och slitage. Här behöver man välja säkerhetsåtgärder samt avtala om kontinuerlig tillsyn och underhåll.
4. Typ och mix av fordon i bilpoolen
Ska bilpoolen ha fordon som medger låga timpriser eller premiumbilar? Ett lågt pris för bilpool (och högt pris för parkering för privata bilar) ger mycket större bilpoolsanvändning. Prisbilden påverkar boendes inställning till att avstå från egen bil.
5. Informera och engagera boende
För att öka användningen kan kommuner, tillsammans med fastighetsägare, erbjuda information och demonstrationer av mobilitetstjänster. Möten med mobilitetscoacher kan underlätta övergången till hållbart resande. I intervjuerna framgår att boende innan flytt inspirerats av byggaktörens reklam. Rätt kommunikation tidigt kan vara en del i att boende gör sig av med egen bil och övergår till delad mobilitet.
6. Parkering i närområdet
Intervjuade som gjort sig av med egen bil anger i flera fall att de tröttnat på att leta efter parkering på gator i närområdet efter det att de gjort sig av med eller inte fått tillgång till egen parkeringsplats på egna fastigheten. För högt pris på privat parkering anger intervjuade också som ett av flera skäl att bilpool är en bättre lösning för just dem.
Nästan alla större tillväxtkommuner har sedan forskning för tio år sedan rekommenderade det övergått till parkeringstal med någon grad av flexibilitet. I huset i Haninge färdigställt år 2018 har flera tusen bilpoolsresor genomförts kontinuerligt under mer än sex år. Rapporten betonar att delad mobilitet är ett långsiktigt projekt som kräver engagemang och anpassning.
Genom att införa flexibla parkeringstal och satsa på mobilitetstjänster kan kommuner främja en hållbar stadsutveckling och minska klimatpåverkan, säger Pelle Envall.
Länkar
Rapport från KTH och Trafikutredningsbyrån (2024)
Forskningssammanfattning som rekommenderar flexibla parkeringstal (2013)
Långsiktig uppföljning för effektsamband av flexibla parkeringstal. (Trafikverket)