• Infrastruktur räcker inte

    Utveckling av mindre orter ett regionalt ansvar

    Utvecklingen av mindre orter är i hög grad ett regionalt ansvar. I planeringen av det lokala måste ett större perspektiv, som innefattar hela regionen och samverkan mellan regionerna, beaktas.  Under 2013–2016 bedrevs på Trafikverkets initiativ ett utvecklingsarbete kallat Den Attraktiva Regionen. Projektet tillkom för att stärka ett integrerat arbete med trafik och bebyggelse för att…
  • Tillgång till den rekreativa grönskan – en inkomstfråga

    dags att erkänna grönskans hälsoeffekter?

    Vad har grönskan för betydelse för vår hälsa och livslängd? Skulle den till och med kunna användas i medicinskt syfte? Landskapsarkitekten Anna Lenninger skriver om grönskans potential och dess ojämna fördelning. I dokumentärfilmen Mannen med barnvagnen vandrar filmaren Mikael Strandberg med sin lilla dotter i barnvagn 75 mil från hemmet i Manchester till Buckingham Palace…
  • Luften vi andas

    Dagens lagstiftning gör att föroreningar ofta sprids ut istället för att minska. Det gör visserligen att avgaser inte koncentreras på en plats, men leder även till att själva källan till utsläppen aldrig åtgärdas. Är det inte dags att sluta anpassa stadsbyggnaden till smutsiga fordon? När miljökvalitetsnormerna för luft började tillämpas i samband med att miljöbalken…
  • Med blicken mot framtiden

    Riksantikvarieämbetet (RAÄ) har på uppdrag av regeringen formulerat en vision för kulturmiljöarbetet till 2030 då målet bland annat är att alla, oavsett bakgrund, upplever att de kan göra anspråk på det kulturarv som format Sverige. Syftet med visionen för kulturmiljöarbetet till 2030 är att underlätta uppfyllelsen av politiska mål vad gäller kulturmiljöarbete och att öka…
  • Nytt är inte alltid bättre

    För första gången i Sveriges historia sjunker boendestandarden för stora delar av befolkningen. Detta på grund av höjda hyror, standardsänkningar och lagförändringar. Forskaren Emil Pull är kritisk till dagens processer och menar att de innebär stora konsekvenser för både individens och samhällets utveckling Hem och bostad är inte en vara vilken som helst. Hem är…
  • Dags för ratad stadsmodell att se nytt ljus?

    En planeringsmodell där bilar separeras från människors livsmiljöer finns redan: i modernismen. Kanske kan vi hämta inspiration där istället för i den täta kvartersstaden i planeringen av bilfria miljöer, undrar Caroline Dahl. Vid ett samrådsmöte mellan kommun och invånare i en liten tätort på västkusten som jag nyligen deltog i kom vi nästan uteslutande att…
  • Där utrymme är hårdvaluta

    Vi promenerar på en liten gata i närheten av den lägenhet vi hyr i Wakamatsu, ett område i stadsdelen Shinjuku i den japanska huvudstaden Tokyo. Området är bebyggt med bostadshus i olika skalor, alltifrån pyttesmå tvåvåningshus av tre meters bredd till höghus med tjugotalet våningar. Här finns även en livsmedelsaffär, grundskola, hunddagis och en handfull…
  • Marknaden måste tillåtas lösa bostadskrisen

    DEBATT. Fler reformer borde genomföras så att fler bostäder byggs och marknaden börjar fungera. Först då kan bostadskrisen lösas, skriver Henrik Edin, förbundsordförande, Liberala ungdomsförbundet. Det sägs ofta att bostadsbristen i Sverige beror på en vild oreglerad marknad, men ingenting är längre bort från sanningen. Faktum är att bostadsmarknaden saknar två saker: bostäder och marknad.…
  • För vem skapas den shoppingstyrda stadsdelen?

    Vad händer med staden när allt fler offentliga rum kommersialiseras? frågar sig Janita Sundqvist, masterstudent i landskapsarkitektur som skrivit sin masteruppsats om shoppingstyrda stadsdelar. Köpcentrumens ständiga utbredning har knappast undgått någon. I takt med att handeln fått allt större betydelse för samhället har köpcentrum, butiker och uteserveringar blivit en naturlig del av stadsbilden. Ofta ses…
  • Vad dör först – bilen eller staden?

    Bilen försvinner inte ur våra liv. Men vill vi att antalet bilar i staden ska sjunka måste vi fatta beslut som gör att det blir så också, skriver Christer Ljungberg, vd för och en av grundarna till trafikkonsultföretaget Trivector. Världen över diskuteras idag bilens roll i våra städer. På många håll – även i traditionellt…