• Bilden illustrerar den kommande spårvägen mellan Lund C och ESS, vy från Allhelgonakyrkan mot S:t Laurentiigatan. Foto: Visionsbild Lunds kommun.

    Satsningar på kollektivtrafik ger resultat!

    Kortare restid ger ökat resande

    Hur kan effekterna av kollektivtrafikåtgärder bedömas? En forskargrupp vid K2 har sammanställt effekter i lokal och regional kollektivtrafik i rapporten Effekter av kollektivtrafiksatsningar. Inom kollektivtrafikområdet finns behov av utvecklade metoder och ökad kunskap för att bättre förstå effekter av såväl fysiska åtgärder som av andra typer av styrmedel. Rapporten Effekter av kollektivtrafiksatsningar har hämtat underlag…
  • Självkörande bilar, är det hållbart?

    Smart mobilitet, som självkörande fordon, är en snackis. Men smart är inte per automatik hållbart. En forskargrupp vid K2 har fått pengar från Energimyndigheten för att studera styrmedel som kan användas för att göra smart mobilitet till delad mobilitet. Kan vi dela på våra självkörande fordon i framtiden? Transportsektorn står inför stora förändringar. Under de…
  • Samverkan – på gott och ont

    10 tips till dig som ska samverka!

    Vad handlar samverkan om? Vad betyder det för olika organisationer? Hur får man samverkan att funka i praktiken? Forskare på K2 och VTI har under tre års tid utforskat möjligheter och utmaningar i att arbeta utanför stuprören.
  • Inte bara vädret som ställer till problem 

    Carl-William, doktorand på K2, forskar om störningar i tågtrafiken. I sin forskning har han tittat på olika faktorer som kan vara bidragande orsaker till förseningar och menar att små tekniska förändringar i tidtabellen kan göra stor skillnad för tågens punktlighet.
  • Sociala nyttor med kollektivtrafik svåra att fånga

    Kollektivtrafik är mer än att bara transportera människor mellan olika platser. Idag ses kollektivtrafiken som ett medel för att nå flera andra mål, exempelvis gällande sociala nyttor. Den 28 april hölls ett seminarium på K2 som belyste möjligheterna att mäta dessa. Den bredare rollen har samtidigt inneburit att det kan vara svårt att bryta ner…
  • Förtätning och delningsekonomi möjliggör nya mobilitetstjänster

    Hur kan vi få fler att resa hållbart? En uppmärksammad strategi är integrerade mobilitetstjänster eller som det också kallas: mobilitet som tjänst. Det handlar om att kombinera saker som kollektivtrafik, bilpool, hyrcykelsystem och taxi för att erbjuda resenären ett sömlöst resande med smidiga övergångar. Det ska vara enkelt att välja hållbara färdmedel! Med integrerade mobilitetstjänster…
  • Vad säger forskningen om samverkan?

    Ingen dans på rosor

    Precis som inom de flesta områden, är samverkan en grundförutsättning för en fungerande kollektivtrafik. Ändå kan det vara både svårt och krävande! Fredrik Pettersson forskar inom ämnet samverkan. Något som Fredrik har insett under tiden han forskat om samverkansprocesser är hur ordet samverkan återkommer i olika situationer. – Det har blivit närmast en klyscha. Någon…
  • Foto: News Oresund

    Hur värdera de osynliga värdena?

    Om värdet av tillgången till kollektivtrafik

    Många människor ser kollektivtrafikens värde trots att de inte använder sig av den dagligen. Hur kan dessa värden, som inte är intäkter, användas för planering och värdering av kollektivtrafik? Detta undersöker Anders Bondemark från WSP och Erik Johansson från K2 och Lunds universitet i en nyskriven rapport. Hur värderar vi själva vetskapen om att en…
  • Foto: News Øresund - Johan Wessman © News Øresund(CC BY 3.0)

    Kollektivtrafik lika viktig som arbetstillfällen

    Ny forskning visar på vikten av pendlingsmöjligheter

    Kollektivtrafiken är mycket viktig för att lyfta platser och skapa attraktivitet. Trots att arbetstillfällena inte ökar kan intresset för bostadsköp öka i och med exempelvis förbättrade pendlingsmöjligheter. Detta visar ny forskning från K2. Ett sätt att mäta lokal utveckling är att titta på priserna på småhus. Priserna går upp i takt med bättre tillgänglighet till kollektivtrafik…
  • Varför väljer unga bort kollektivtrafiken?

    Och hur kan den bli attraktiv?

    Hur ser unga vuxna på kollektivtrafikresandet? I ett samarbete med Västtrafik har K2-forskaren Christina Stave ihop med Niklas Strand och Eva Åström tittat på vad som behövs för att unga vuxna ska vilja fortsätta åka kollektivt efter gymnasiet. Många ungdomar överger kollektivtrafiken när de har gått ut gymnasiet och inte längre får något skolkort. För…