• Hur värdera de osynliga värdena?

    Om värdet av tillgången till kollektivtrafik

    Många människor ser kollektivtrafikens värde trots att de inte använder sig av den dagligen. Hur kan dessa värden, som inte är intäkter, användas för planering och värdering av kollektivtrafik? Detta undersöker Anders Bondemark från WSP och Erik Johansson från K2 och Lunds universitet i en nyskriven rapport. Hur värderar vi själva vetskapen om att en…
  • Kollektivtrafik lika viktig som arbetstillfällen

    Ny forskning visar på vikten av pendlingsmöjligheter

    Kollektivtrafiken är mycket viktig för att lyfta platser och skapa attraktivitet. Trots att arbetstillfällena inte ökar kan intresset för bostadsköp öka i och med exempelvis förbättrade pendlingsmöjligheter. Detta visar ny forskning från K2. Ett sätt att mäta lokal utveckling är att titta på priserna på småhus. Priserna går upp i takt med bättre tillgänglighet till kollektivtrafik…
  • Varför väljer unga bort kollektivtrafiken?

    Och hur kan den bli attraktiv?

    Hur ser unga vuxna på kollektivtrafikresandet? I ett samarbete med Västtrafik har K2-forskaren Christina Stave ihop med Niklas Strand och Eva Åström tittat på vad som behövs för att unga vuxna ska vilja fortsätta åka kollektivt efter gymnasiet. Många ungdomar överger kollektivtrafiken när de har gått ut gymnasiet och inte längre får något skolkort. För…
  • Avtalen av stor betydelse för kollektivtrafiken

    Nu jämförs olika avtalsformer av forskare på K2

    Att koppla en kollektivtrafikoperatörs ersättning till antalet påstigande, så kallade incitamentsavtal, har blivit allt vanligare under senare år. Två forskare vid K2 har nu studerat ett sådant avtal, nämligen E20-avtalen i Stockholms läns landsting, en av de största upphandlingarna av kollektivtrafik som gjorts i Sverige. I studien har E20-avtalen jämförts med två andra avtal av…
  • Så ska biltrafiken minska

    Nytt forskningsprojekt undersöker kontroversiell fråga

    Genom att begränsa biltrafiken skulle vägtrafikens energianvändning kunna minska stort. Möjligheter och barriärer för att genomföra åtgärder som minskar biltrafiken ska nu studeras av en forskargrupp vid K2/VTI som nyligen beviljats cirka 3,5 miljoner kronor i stöd av Energimyndigheten. Målet med forskningsprojektet är först och främst att bidra till att energieffektivisera transportsystemet. Det vill man göra genom…
  • Därför blir bussen dyrare

    Varför ökar kostnaderna inom busstrafiken? Forskare vid K2 har identifierat 9 olika faktorer som driver på priserna. Resultatet publicerads nyligen i tidsskriften Research in Transportation Economics. Helene Lidestam, även knuten till Linköpings universitet och Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), samt Carolina Camén, Karlstads universitet, har djupintervjuat bussoperatörer och regionala kollektivtrafikmyndigheter. Genom dessa intervjuer har de försökt vaska fram orsakerna…
  • Hållbara tjänsteresor

    Nya, smarta och kombinerade mobilitetslösningar för tjänsteresor kan göra det enklare för organisationer att bidra till det hållbara resandet. Det är utgångspunkten för ett K2-projekt som beviljats 4,76 miljoner kronor i stöd från Vinnova. Projektet kommer att bidra till ny kunskap om smarta sätt att påverka såväl de enskilda tjänsteresenärernas som organisationernas beteenden. Alla arbetsplatser…
  • Kollektivtrafik påverkar fastighetspriser – särskilt i lägre prissegment

    Fastighetspriset blir högre ju närmare stationen ett hus befinner sig. Det visar forskning vid K2 som nyligen publicerats i Journal of Transport Geography. Artikeln The impact of regional commuter trains on property values: Price segments and income är författad av Désiree Nilsson och Helena Bohman, K2 och Malmö högskola. – Vi kan se att närheten till tågstation…
  • Nu finns verktyg för jämställd transportplanering!

    I en ny handbok, ”Transportplanering i förändring”, ges konkreta råd för hur transportplaneringen kan utjämna skillnader vad gäller kvinnor och mäns möjligheter att resa och få inflytande över transportsystemet. Förväntningarna på att belysa sociala konsekvenser, exempelvis jämställdhet, i samband med transportplanering ökar i Sverige. Hittills har det saknats ett etablerat verktyg för att analysera hur…
  • Jämlik tunnelbana och rättvis trängselskatt

    Alexander Paulsson om transportsystem och politiskt ledarskap

    Hur kan stadens transportmöjligheter bidra till jämlikhet och minskat utanförskap? Vad är en jämlik tunnelbana och en rättvis trängselskatt? Alexander Paulsson, post doc vid K2 och VTI, har spenderat sommaren som gästforskare på Harvard där han tittat på transporter och politiskt ledarskap. – Jag jobbade i ett forskningsprojekt som studerade hur man från politiskt håll…